Sangkompendium

I 2016-2019 drev jeg med mye ukuleleundervisning ved Høsgkolen i Innlandet. I disse tre år har jeg undervist dusiner av studenter — i tillegg til de hundretalls studenter jeg har undervist som privatlærer i piano, bass og gitar i over 20 år. Når jeg begynte å bruke både egne hefter bearbeidede av meg og lærere sammen med pensumbok Spill Ukulele! (Jone 2008) opplevde jeg noen utfordringer som resultat av å basere undervisningen på hefter og metoder skrevet på “god gammeldags noteark”, eller det jeg liker å kalle “lukkede systemer”. For det første, Joner boka har noen feil, både tekst- og akkordmessig, som til og med studenter reagerte til. Jeg måtte ta hensyn til, og beklage til studentene for at vi brukte en bok som godt kunne hatt et par redigeringsrunder. For det andre, det var mange tilfeller der jeg ønsket sangene i heftet var i andre tonearter enn de de var på. At de fleste sanger i starten av en ukulele- eller gitarkurs bruker D som toneart er uheldig når man har lyst til å bruke de samme noter til xylofonene med bare stamtoner, eller man vil transponere en låt for å akkompagnere en sanger eller kor. Jeg ønsket også ofte at sangene kom i en annen rekkefølge enn det de gjorde. For å drive med tilpasset opplæring, og kunne adressere de sangene eller repertoartype konkrete studenter var interesserte i, var det umulig å følge bokstavelig rekkefølgen fastlåst av boka. Dette resulterte i mange kunstige “sidesprang” i heftene, og mange besøk til “Ultimate Guitar Tabs” eller tilsvarende besifringssider, hvor man brukte mye tid til å finne korrekte versjoner av låter. Alle de metodene jeg har vært borte i starter med akkorden D. For å spille den, det er nok med å bruke en finger. Akkorden pleier å læres ganske fort. Men da kommer det første diskutabelt valget: hvilken akkord er det neste som er fornuftig å lære bort? De fleste metodene foreslår A (eller A7), mens etter min erfaring det hadde vært bedre med G. A krever tre fingre, mens G krever bare 2…

Det er en av mange dilemmaer en lærer befinner seg i når man bruker andres metoder. Dette gjorde at jeg følte lysten av å ha mitt eget system. Først tenkte jeg å lage mitt eget hefte, et ukulelekurs hvor jeg skulle sørge for at låtene inneholdte de riktige akkorder og tekst, og hvor jeg skulle lage min egen rekkefølge, med hensikt til mine egne metodiske prinsipper. Tanken slo meg at det er sikkert noe alle lærere tenker! Det finnes massevis at undervisningshefter, både kommersielle og private. Det virker som hver høgskole har sitt eget hefte. Noen ganger ett hefte for hver lærer som driver med instrumentundervisning! Hva skulle mitt system ha som utvikling, eller bidrag? Jeg ønsket at mitt hefte, eller bedre sagt system, var til hjelp ikke bare for meg eller de som var enige med mine didaktiske og metodiske valg, men et åpent og fleksibelt system som hver fremtidige lærer kunne tilpasse til sine behov, rammebetingelser eller studentforutsetninger.

Noen ganger det er greit at låtene i en hefte er rangerte etter vanskelighetsgrad. Det er ofte en fornuftig kriteriet. Men det er langt fra den eneste. Noen ganger gjelder helt andre kriteriet for låtvalg. Bare for å nevne noen eksempler av situasjoner jeg har vært i i løpet av min praxis:

  • Jeg underviser ukulele i 2.trinn og vil ha alle barnesanger som har akkorder I-V (tonika-dominant)
  • Jeg underviser i 5.trinn, på en klasse som har aldri hatt ukulele før. Jeg vil finne alle sanger som har maks 3 akkorder, men som IKKE er barnesanger, fordi elevene synes det er kleint å drive med sangene de husker fra barnehage.
  • Jeg gir en workshop i latin musikk, og trenger tilgang til mine låter i sjangene “latin”, “reggaeton” eller “bossa”.
  • Jeg underviser på GLU, vi har hatt flere timer med ukulele, studentene kan flere akkorder og jeg bestemmer meg for å innføre temaet “Tonale funksjoner og 4-akkord sanger”. Da trenger jeg å vite hvilke låter har som harmonisk analyse I-V-VIm-IV, eller liknende.
  • Jeg jobber på kulturskolen / privat musikkskole, og har en student av en “viss alder” som bil bare spille Bob Dylan og Beatles låter, men har begrenset med teknikk og jeg vil vite hvilke sanger fra disse artister har få akkorder.

Løsningen kom i form av et åpent, digitalt, søkbart, skybasert system. Etter litt forskning bestemte jeg meg for å adoptere Chordpro format (https://www.chordpro.org/), et tekstbasert system hvor man kan koble besifring til tekst og redigere det med en enkel tekstredigeringsprogram. Siden 2016 har jeg digitalisert mesteparten av låtene jeg bruker i instrumentundervisning (over 200 låter per i dag —inkludert rundt 50 norske barnesanger og folketoner). Dette har vært en intens, men givende innsamlings- og redigeringsprossess. Jeg har redigert alle låtene og sjekket at både tekst og akkorder er korrekte. Jeg har også klassifisert låtene etter sjanger, samt utført harmonisk analyse av de fleste sangene med opp til 5 akkorder, dersom man ønsker å søke sanger etter en bestemt akkordprogresjon.

Fordelene med et skybasert system i Chordpro format er flere:

  • Man kan transponere alle låtene umiddelbart. Dette har vært, og fortsetter å være uvurdelig. Som praktisk eksempel, underviser jeg nå i musikk på grunnskolen i Gjøvik Internasjonalskole. Ukulele er stemte på den Amerikanske vis: i C. De fleste høgskoler i Norge bruker ukulele i D. Plutselig er alle hefter bearbeidet i Norge ubrukelige for meg. Men fordi jeg har alle låtene digitalt, kan jeg transponere hele kompendium fra D til C med bare ett klikk.
  • Man kan lage personaliserte spillelister til hver gruppe eller hver student, i tråd med sin smak, interesse og ferdighetsnivå, eller tematikken vi jobber med. Studentene kan også lage sine egne hefter, med sangutvalget rangert etter det kriteriet de trenger til en spesifikk undervisningssituasjon.
  • Studenten slipper å glemme heftet! Den er alltid tilgjengelig, enten på data eller på mobilapp.
  • Jeg kan stadig redigere dersom jeg finner feil, eller har lyst til å legge alternative tekster til barnesanger osv. Studentene kan også bidra med sine transkripsjoner.
  • Ekstrem “lettvekt” format. Siden det ikke er printede bilder, eller PDF, men tekstbaserte filer, over 200 sider med musikk bruker bare 1.5MB! 
  • Jeg kan bytte mellom gitardiagrammer til ukulelediagrammer i D, ukulele i C, elbass, piano osv. Jeg trenger IKKE en hefte til hvert instrument. De fleste chordpro-apper tilbyr denne funksjonen.
  • Stadig under utvikling: når jeg har tid, tar jeg en redigeringsrunde eller legger til nye eller populære låter. Hvert år kommer studentene med nye forslag.

Kompendiet er over 200 låter per i dag. Tanken er —dersom jeg skulle være heldig til å bli ansatt på høgskolen— at dette ble et samarbeidsprosjekt med studentene. Jeg ser for meg å lage en stor “Høgskolens søkbar Sang-database” som vokser vært år. Det hadde vært et fantastisk verktøy for studentene våre.

Her er lenken til sangkompendiet mitt:

LENK: Sangkompendium av Uri Sala

Dette er en lenk til mappa mi. Alle mine studenter får tilgang til den. De kan laste ned over 200 sanger som de kan overføre til sine data eller smarttelefoner. Da trenger de bare hvilken “Chordpro Viewer”-app som helst. Det finnes flere, men det koster som regel mindre en selve “Spill Ukulele”-boka ville kostet. Og som kommer med alle oven nevnte fordeler. Mitt personlige valg og anbefaling til andre er Songbook.

For å kunne gjøre avanserte søk, må kompendiet brukes i kombinasjon med følgende dokument:

LENK: Excel Ark med en komplett liste av låtene, for å søke etter forskjellige kriterier

Håper at denne lille presentasjonen har vekket deres interesse, og kanskje til og med overbevist dere at fremtiden — eller nåtiden — er digital.